J.W.: - Presingul a ieșit la suprafață în anii ’60. Ceea ce vrem să
spunem prin asta e că: toată echipa, în mod ideal ca o unitate, în forma
sa perfectă, închide omul cu mingea. Asta nu înseamnă că toți cei zece
jucători năvălesc pe el. Înseamnă că unul sau doi merg spre el, iar
ceilalți îi taie opțiunile de a pasa. Există un uşor pericol. Făcând
asta, laşi ceilalţi jucători liberi. Riscul pe care ţi-l asumi e pentru a
nu da timp adversarului să dea o păsa de calitate. Legea offside-ului a
fost cheie. Jucai cu o linie avansată la offside care zdrobea spatiul
în care oponenţii puteau să joace, şi asta restricţiona opţiunile de a
pasa.Incerci astfel să recuperezi poziţia de offside, să câştigi mingea
din spatele terenului si să tai opţiunile de pasa. (Notă: primele 33 de
secunde ale părţii a treia de pe youtube mi-au dat mai mult de furcă
decât altele –dacă cineva are o variantă mai clară şi o poate împărtăşi,
mi-ar face mare plăcere s-o citesc). Barcelona de astăzi sunt un
excelent exemplu în acest sens. Cred că nu s-ar fi putut dezvolta
înainte de anii’ 60, parţial pentru că acest stil cere o linie de fund
formată din 4, care a apărut cu adevărat în Rusia sfârşitului anilor’40,
când a fost folosită pentru o foarte scurtă perioadă. Dar devine un fel
de fenomen în întreaga lume când apare după Cupa Mondială din 1958,
fiind folosita de Brazilia. La rândul ei, Brazilia a beneficiat de
rezultatul inovaţiilor tactice ale lui David Kushner?, care au condus la
un progres în fotbal şi inovaţii ulterioare. In esenţă, dacă te
gândeşti la „WM”, te gândeşti la: 3 apărători, 2 mijlocaşi de linie
retraşi, 2 mijlocaşi ofensivi şi 3 atacanţi. Ce s-a întâmplat iniţial a
fost că pătratul format din cei patru mijlocaşi , acest bloc de doi câte
doi, a fost răsucit intr-un romb. Astfel că unul din cei doi mijlocaşi
de linie juca mai retras decât celălalt, iar unul din mijlocaşii
ofensivi juca mai sus decât celălalt. În felul acesta, mijlocaşul de
linie mai retras devenea apărător, iar mijlocaşul urcat mai sus devenea
atacant. Astfel, avem un sistem 4-2-4, care a fost folosit în 1958.
Restul lumii a realizat foarte repede că mijlocul acesta foarte scurt
funcţionează, şi-au spus: Stai puţin! Hai să jucăm 4-2-4. In 1962,
Brazilia deja retrăsese una din aripi, ajungând să joace 4-3-3, reuşind
să controleze mai mult posesia. Astfel au câştigat şi Cupa Mondială din
’62. Până la sfârşitul anilor ’60 restul lumii deja apela la acest
sistem. A existat o mică divizare între cei care jucau cu patru fundaşi
şi cei care jucau cu libero, dar cu siguranţă lumea era conştientă de
linia de patru fundaşi şi ce putea ea să facă. Pentru a juca la offside
trebuia să ai o linie de fund din 4. Nu puteai să faci lucrul acesta
fără ea, căci dacă aveai libero stricai linia offside-ului. Cred că
tactic nu s-ar fi putut dezvolta înainte. Ar mai fi însă un aspect
relevant, mai ales în Europa. Sistemul acesta cere o extraordinara formă
fizica. Incep să apară, chiar la echipele din anii ’ 70, diferiţi
stimulenţi fizici, chiar dacă se spunea că te pot ţine 70 de minute, dar
nu 90. Valeriy Lobanovskyi, marele arhitect al lui Dinamo Kiev, avea
diferite tipuri de pressing. Foloseau pressingul om la om când mergeau
direct în jumătatea adversă. Foloseau pressingul pe jumătate, ieşind
doar când adversarul trecea linia de mijloc. Deasemeni aveau pressingul
fals : în timp ce doi jucători se îndreptau spre cel cu mingea, iar
adversarii temporizau crezând că urmează pressingul, restul echipei se
putea odihni. Asta se întâmpla pentru că ştiau că nu pot rezista în
ritmul acesta pentru 90 de minute. Echipele lui Lobanovskyi erau la fel
de pregătite fizic ca toate celelalte echipe, dar erau imaculat
instruite. Deci era nevoie de un înalt nivel fizic şi în Europa, lucrul
acesta devine posibil după război, la începutul anilor ’ 60, când se
pune capăt raţionalizării, iar oamenii aveau o dietă completă. În mod
natural, oamenii devin mai sănătoşi şi ca rezultat, ei sunt în stare să
alerge mult, mult mai mult. Prima echipa care a avut mare succes cu
jocul de pressing a fost Dinamo Kiev, antrenor fiind Victor Maslov. La
început era foarte nepopular in Uniunea Sovietică. Era văzut ca un tip
împotriva curentului. Există ideea aceasta preconcepută, că adversarul
trebuie aşteptat să-şi facă jocul, iar el a venit decis să urce şi să
taie construcţia oponenţilor în terenul lor. Astfel, Dinamo Kiev a
câştigat 3 titluri consecutiv în anii’ 60. Momentul acesta cred ca
marchează cu adevărat diferenţa dintre vechiul fotbal şi fotbalul
modern. Cred că putem spune, că Brazilia din 70 a fost ultima echipa
care a câştigat un trofeu major, fără să facă pressing. Au fost capabili
să facă asta pentru că acea Cupa Mondială s-a jucat în Mexic, la mare
altitudine şi căldura. Era imposibil astfel să menţii intensitatea şi să
presezi pentru o perioadă de timp cât de mică.
Rep.: - Vorbind de
Dinamo, menţionezi creşterea pregătirii fizice şi rolul său vital în
jocul de pressing. Crezi că aceea e perioada când ştiinţa din sport
începe să se implice în fotbal?
J.W.: - Da, s-ar putea spune,
deşi cred că în general ştiinţa în sport s-a dezvoltat destul de repede
în anii de după război. În anii ’50, 60 , sportul e cu siguranţă o
disciplină (ramură a ştiinţei). Bănuiesc că faptul acesta e o consecinţă
a condiţiilor politice. Dintr-o dată, creşterea musculară şi a
rezistentei e un domeniu în care oamenii de ştiinţă merită să se
implice. Sportul în acei ani devine mai important. Cred că mai degrabă
ştiinţa sportivă a început cu atletismul, care are de departe mai multe
cerinţe specific fizice decât fotbalul. În mod evident însa, există o
răspândire. Cred că e interesant, că încercând să legăm fotbalul în
ideea de societate, vedem că primele societăţi care au produs
pressing-ul în fotbal au fost: cea olandeză şi cea sovietică. Cele două
nu par să aibă prea multe în comun, dar în anii’60, Olanda trece
printr-un proces de rapidă secularizare (religia îşi pierde din
importantă). In Uniunea Sovietică se întâmpla acelaşi lucru deja de
foarte mult timp. Si mă gândesc: dacă ai un Dumnezeu, în care crezi, el
fiind în centrul atenţiei tale, un sistem al autorităţii în care tu ştii
unde eşti plasat, supunandu-te cuiva de deasupra ta... Ce se întâmpla
dacă muti figura aceea de deasupra ta, dacă îl îndepărtezi pe Dumnezeu?
Dintr-o dată poziţia în care erai se renogociaza. Astfel, vedem exprimat
acest lucru foarte clar în arhitectura olandeză, în arta şi literatura
sovietică: ideea că viaţa e un sistem şi tu trebuie să-ţi găseşti locul
în sistem. Tu nu mai eşti definit prin tine însuţi, ci măcar în parte,
prin ceea ce te înconjoară. Cred că nu e o coincidentă că ceea ce se
numea „fotbalul total” în Olandă era acelaşi lucru cu ce se juca în
Ucraina. S-a dezvoltat (acest fotbal) în societăţi în care oamenii îşi
negociau în mod constant locul în societate, gandindu-se la autoritate
intr-un alt fel. Privind la acele echipe vedem cum apărătorul dreapta nu
era doar apărător, ci avea acordul să joace şi mijlocaş dreapta, cu
condiţia de a fi înlocuit în defensivă de mijlocsul dreapta de drept. În
felul acesta nu se mai gândea constant care e poziţia lui, în sine.
Scopul era poziţia jucătorului în relaţie cu coechipierii săi. Acest
lucru se vede reflectat şi în societatea acelei vremi.
Rep: -S-au mai întâmplat schimbări bazate pe factori psihologici şi în alte ţări, sau doar în Olanda şi Ucraina?
J.W.:
-Cred că e important să nu vedem lucrurile astea strict cauză-efect. Nu
spun că secularizarea din Olanda a condus direct la „fotbalul total”.
Doar a creat un mediu în care fotbalul acela putea exista. A permis
oamenilor să-şi examineze status-quo-ul, să-l chestioneze şi să facă
ceva diferit. E un factor dintre mai mulţi şi e greu în momentul în care
trebuie să alegi. Ar trebui să fim de aici peste 20 de ani, uitandu-ne
înapoi, pentru a putea înţelege. Dar cu fotbalul atât de globalizat
astăzi (2011)... Stim că „fotbalul total” funcţionează. Stim că acesta e
modelul pe care vrem să-l urmăm. E baza a ceea ce joacă Barcelona,
Arsenal, Sahtior Donetk. Stim că e un stil viabil de fotbal şi astfel,
dacă o echipa vrea să joace astfel acum, ne putem întreba: vor asta
pentru că au văzut nişte imagini video şi au auzit lumea vorbind?,
pentru că au recunoscut un mod efectiv de a juca? Sau mai degrabă,
pentru că le permite societatea în care trăiesc? Asta e foarte greu de
spus acum. Cred că ultimul loc unde mai poţi vedea o cale necontaminata
de a juca fotbal e în Asia, unde nu există o tradiţie prea grozavă în
marea majoritate a continentului. De exemplu Japonia...Japonia e un
exemplu fascinant. Am fost în această ţară acum 18 luni. Un jurnal
sportiv de specialitate de acolo m-a invitat să merg şi să asist la 5
meciuri pentru a scrie ce cred europenii despre fotbalul japonez. Din
nefericire, am avut un zbor obositor şi lung, şi eram destul de ameţit
când am ajuns. Iar ei au venit la aeroport şi m-au dus direct la un meci
între JEF United- Urawa Red Diamonds. Urawa stârneşte multă încântare
în Japonia şi are un număr uriaş de fani. JEF United e o echipa din
nordul suburbiilor oraşului Tokyo, cu un stadion care arăta că cel al
lui Midlesbrough. JEF erau în coada clasamentului, încercând ceea ce
până la urmă nu s-a întâmplat, să evite retrogradarea. Urawa venea acolo
asteptandu-se să câştige. Cum intri, imediat te izbesc culorile.
Tribunele sunt colorate. Există o coregrafie excelentă. Superb. Mă
gândeam: Nu pot să cred că Liga Japoneză (J-League) arăta aşa.
Extraordinar! Cum de n-am ştiut despre asta până acum? Si sunt bannere,
artificii, cântece orchestrate cu mare grijă... Trecuse prima jumătate a
meciului cu Urawa fiind ,probabil, echipa mai bună. Foarte devreme, în
partea a doua, Urawa jucând un 3-5-2, JEF jucând un 4-4-2, iar JEF
presând Urawa, destul de neglijent, uneori chiar deloc. O minge foarte
simplă peste apărătorul dreapta al celor de la Urawa, centrare din
stânga, lovitură de cap şi cel mai uşor gol pe care-l poţi vedea. Iar
fanii lui Urawa, care erau în spatele porţii, unde s-a marcat, şi care
erau în mijlocul cântecului, n-au avut nici cea mai mică tresărire! Au
continuat cu cântecul lor. Si dintr-o dată, realizezi că nu există nici o
interacţiune cu ceea ce se întâmpla pe teren. I-am menţionat acest
aspect şi lui Nakamura, fostul jucător al lui Celtic. Am sentimentul că
fanii lor văzând alţi fani, din alte colţuri ale lumii, ştiu cum trebuie
să arate, dar intr-un fel nu simt cu adevărat fotbalul. De exemplu,
chiar şi cei mai optimişti fani britanici, sau oriunde în Europa, când
văd un astfel de gol clar, şi sunt în mijlocul unui cântec, cu siguranţă
s-ar întrerupe. S-ar întrerupe şi dacă ar vedea cel mai mic pericol.
Apoi ar putea relua cântecul. Nakamura mi-a spus exact acelaşi fapt.
Unul din lucrurile pe care le iubea la Celtic era că: dacă alerga 20 de
yarzi să pună un tackling, chiar şi când nu lua mingea, era aplaudat,
pentru că fanii urmăresc în mod constant jocul. În schimb, suporterii
din Japonia se văd aproape o picătură din tabloul meciului, un fel de
fundal, şi din cauza aceasta nu simt ce se petrece pe teren. Gandindu-mă
mai general, cred că societatea japoneză e foarte preocupată de a arăta
o imagine bună. Dacă mergi în Tokyo, toţi copacii sunt tăiaţi şi
curăţaţi ireproşabil, gazonul e perfect şi ca străin te gândeşti: Ce
oraş uimitor de curat!. Dar apoi îţi spui că poate vezi doar învelişul.
Nu pot să apreciez exact dacă e doar o imagine proiectată. N-am stat
decât 10 zile. Dar dacă ar fi să traduci această atitudine în fotbalul
din iarbă... Am vorbit cu Ivica Osim, antrenorul bosniac, foarte-foarte
experimentat, care a antrenat Japonia în 2007, cred, având destul de
mult succes. El a avut acelaşi punct de vedere ca şi Philippe Troussier,
fost antrenor, când Japonia a organizat Campionatul Mondial. Fotbalul
pe care-l joacă japonezii arăta excelent. Pasează bine, păstrează
posesia, dar nu există imaginaţie, nu există iniţiativă, nu există
impuls pentru a face lucrurile să se întâmple. Există o mult mai mare
grijă pentru a face ceea ce e „bine”, decât luarea unui risc şi
câştigarea meciului. Am auzit pe un canal un interviu cu Honda,
jucătorul lui TSKA Moscova, vorbind cu Nakata, superstarul Japoniei,
singurul care s-a impus intr-un campionat important din Europa Vestică
(în Italia, pentru Roma şi Parma). Iar Nakata îi spunea în acest
interviu : Trebuie să uiţi tot ce-ai învăţat în Japonia, pentru că ce-ai
jucat acolo e fotbal de antrenament, chiar şi meciurile de Liga.
Trebuie să fii egoist, să-ţi asumi riscuri, trebuie să ieşi în afara
sistemului...
Trei mențiuni in afara si despre subiectul acestei postări:
1.
Legat de postare. Pentru cei care poate au așteptat aceasta continuare,
îmi cer scuze pentru întârziere. Sper sa fiu mai harnic la partea a
patra si ultima a acestui interviu.
2. Ironia situației
întreruperii derby-ului Clujului dupa momentul penalty-ului și deciderea
partidei rejucate tot de un unsprezece metri mi-a adus aminte de un
film spaniol văzut cu ceva timp în urma. Daca o rupeți puțin cu spaniola
(n-am reușit sa găsesc un site de încredere cu filmul tradus, din
păcate) și în weekend-ul care vine poate veți avea un moment pe care nu
știți cu ce sa-l umpleți vi-l recomand. "El Penalti Mas Largo del
Mundo" (Cel mai lung penalty din lume) e o comedie din categoria
filmelor ușor digestibile, fără sa fie vreo capodopera. Youtube sa
traiasca! link-ul il aveti aici:
http://www.youtube.com/watch?v=hQmJ9T9Xk6w
3. Pentru ca n-am
făcut-o încă pe Tribună: Felicitări tuturor C.f.r.-istilor pentru titlul
de campioana obținut de echipa voastră favorită! Prin desfășurare și
dramatism, cred ca puteți pune aceasta ediție a Ligii Întâi, la una de
colecție. Bineînțeles, nu uitați ca la emoțiile voastre au contribuit și
adversarii ( un procent chiar Dinamo:) ). Pentru o lecție în plus! de
civilizație, de care sunt convins ca sunteți capabili, sper sa va
gândiți cu respect și la ele: Vaslui , Steaua, Rapid..Ce poveste ar fi
avut Madridul fără Barcelona, Juventus fără Milan, Dortmund fara Bayern
sau City fără United anul acesta?...Pentru ca peste ani, va rămâne doar
povestea.
No comments:
Post a Comment